Search This Blog

Monday 12 September 2011

Kebaikkan Ketawa


Kebaikkan ketawa untuk kita sebagai mahasiswa yang banyak mengalami stress dan juga pra-penyakit obesiti yang baik untuk kita.

1. Mengurangkan Stres
Meningkatnya stres akan menurunkan sistem kekebalan tubuh. Selama musim pancaroba, kita semua tahu kerugian yang akan kita dapati jika memiliki sistem kekebalan tubuh yang rendah. Mungkin itulah sebabnya saya tampaknya lebih tertarik pada hal-hal yang dapat membuat saya tertawa di musim pancaroba dan juga di musim hujan. Tertawa meningkatkan jumlah antibody di dalam tubuh yang dapat membantu melawan jangkitan dan juga meningkatkan jumlah sel-sel kekebalan.

2. Dapat Menjadi Sukan Ringan
Tertawa dapat meningkatkan detak jantung anda, tahap tekanan darah meningkat, otot-otot wajah meregang, dan lebih banyak oksigen dihantar ke rangkaian dalam tubuh.Saya selalu berasa lebih baik setelah ketawa. Sebuah kajian yang dilakukan, salah satu hasilnya mendedahkan ketawa seminit sama halnya dengan 10 minit mendayung mesin.Kerana saya selalu dikejar waktu dan tidak mempunyai mesin dayung, ketawa setelah satu minit sepertinya dapat menjadi latihan yang baik bagi saya.

3. Membakar Kalori
Sebuah penelitian dilakukan untuk mengukur jumlah kalori yang terbakar saat seseorang tertawa. Tentu saja, tawa yang ditahan tidak masuk dalam hitungan. Penelitian ini dilakukan pada tawa yang tertumpu, sehingga anda harus mencari cara untuk dapat terus tertawa selama 10 hingga 15 minit. Selama waktu itu, anda seharusnya dapat membakar sekitar 50 kalori.

4. Mempertahankan Aliran Darah Muzik
Adakah anda pernah menonton drama atau filem seram dan mendapati diri anda mencengkam sofa mahupun lengan orang di samping anda? Tidak hanya tubuh anda yang merasa tegang dalam situasi ini, tetapi pembuluh darah anda juga demikian. Orang-orang yang diteliti saat menonton komedi mampu mempertahankan aliran darah yang normal sebagai kebalikan dari mereka yang menyaksikan filem-filem yang dramatik.

5. Menurunkan Kadar Gula Darah
Manfaat yang satu ini dapat menjadi berita bagus bagi para pesakit diabetes. Sebuah penelitian dilakukan pada sekelompok kecil orang yang terdiri daripada 19 orang.Penelitian ini termasuk memberi makan para peserta kemudian meminta mereka menghadiri ceramah yang serius tepat setelahnya. Kelompok ini kemudian diberikan makanan yang sama persis keesokan harinya dan diperintahkan untuk menonton komedi. Keputusan yang mengejutkan adalah kadar gula darah turun anggota kumpulan menurun setelah menonton komedi daripada saat mereka mendengar ceramah yang membosankan.

6. Tertawa Membuat Anda Merasa Baik Secara Keseluruhan
Saya tidak pernah merasa lelah setelah tertawa lepas.Adakah anda juga demikian? Saya mendapati bahawa tertawa membuat saya merasa lebih bahagia, lebih hidup dan lebih positif mengenai segala hal. Suami saya sangat hebat dalam membuat saya ketawa, yang saya sadari sangat berguna bagi saya. Hari-hari yang saya jalani sepertinya berjalan dengan lebih lancar ketika saya mempunyai sesuatu yang membuat saya tertawa.

7. Tertawa Dapat Membantu Anda Tidur Lebih Nyenyak Di Malam Hari
Norman Cousin menulis sebuah memoar di mana ia membincangkan pengalamannya sendiri akan manfaat dahsyat dari tawa. Dia telah didiagnosis menderita gangguan tulang belakang yang sangat menyakitkan. Dan ia menemukan dengan menonton siri komedi yang membuatnya tertawa sekurang-kurangnya selama 10 minit membolehkan dirinya untuk tidur selama beberapa jam tanpa rasa sakit.
Orang-orang skeptis percaya bahawa manfaat kesihatan tidak datang dari tertawa itu sendiri melainkan dari persekitaran yang mengelilingi seseorang. Siapa tahu, manfaat kesihatan yang sebenarnya merupakan kombinasi yang sempurna dari keduanya.

No comments:

Post a Comment